top of page
Ane-6.jpg

Om Ane Bojsen.

(Født 1981)

Uddannet fra "Glas og Keramikskolen på Bornholm" i 2005, og fra Danmarks Designskole i 2008.

Efter en årrække med keramikken i fokus, arbejder jeg idag hovedsagligt med maleriet.

Jeg arbejder i mine malerier, med mennesker. Menneskers indre liv. Igennem et  levet liv, får vi konstant flere lag tilført vores person. Lag på godt og ondt, som resultat af oplevelser, relationer, lærdom. Det er med til at skabe os som mennesker.

Intet menneske er perfekt, og det er smukt.

Følgende tekst er skrevet af Tom Jørgensen (Kunstanmelder og redaktør på kunstavisen), til "101 kunstnere 2018".

"Mennesker på godt og ondt. Med styrker og svagheder. Det er det, Ane Bojsen viser os med sin kunst.

 

På Facebook og Instagram præsenterer vi os selv som succesfulde og ubekymrede omgivet af familie og venner i en tilsyneladende smilende og sorgløs tilværelse. Virkeligheden er selvfølgelig anderledes. Som andre på min alder (54) føler jeg mig som en skramlet bil: stadig nogenlunde godt kørende, men med masser af buler og skrammer efter mange års brug. Og sådan har vi det alle. Vi har oplevet glæder og sorger, skilsmisser, dødsfald, tilbageslag, øjeblikke af ekstatisk lykke, momenter af intim samhørighed med universet, barokke misforståelser, latterlige fejltagelser, stille undren og, med alderen, en realistisk accept af, at man nok er den, man er.

 

Ane Bojsen tager os med bag facaden. Og den er og bliver aldrig et glansbillede. Helt konkret starter hun med at male motivet perfekt op, så vi ligner de græske guder, vi nogle gange tror, vi er. Så tilføjer hun stadigt flere tynde lag af maling i en proces, der er spontan og ekspressiv. Resultatet er billeder, hvor vi i stedet for at se menneskers fysiske kendetegn ser deres indre. Deres følelser, deres sjælstilstand, deres sande jeg. Det er derfor ikke fotomodeller, vi kigger i øjnene, men levende mennesker: sårbare, sorgfulde, hvilende i sig selv, stærke, tvivlende, resignerede, optimistiske.

 

Stærke kontraster mellem lys og skygge, mellem detaljerede gengivelser og mere slørede felter og mellem områder med kraftige penselstrøg og mere stille passager er de maleriske virkemidler, Ane Bojsen bruger. Det vil være forkert at sige, at de lyse områder signalerer positivitet og glæde og de mørke destruktivitet og angst. Kortene er mere blandede end som så. Lyset kan være så skarpt, at det bliver ubarmhjertigt, mens mørke partier omvendt kan signalere ro og afklarethed. Tolkningen af det enkelte billede kan ligeledes variere fra person til person. Nogle kan opleve et maleri som dystert, hvor andre kan se det som udtrykkende inderlighed. Det afhænger i sidste ende af vores egen følelsestilstand, vores egen personlighed. Et forhold, man skal se som en styrke. Det er en hel del mere interessant, psykologisk som kunstnerisk, at betragte et åbent, varieret og mangfoldigt maleri end et, hvor vi får det hele serveret. Vi mennesker er jo sjældent fuldstændigt endimensionale, men et forvirret net af komplicerede og ofte modsatrettede egenskaber.

 

Det er lykkedes Ane Bojsen at skabe malerier med en meget koncentreret og intens stemning. Malerier, man ikke lige ryster af sig – fordi de i den grad siger noget om os selv".

 

Tom Jørgensen.

 

bottom of page